Losowy obrazek

Jak ci? s?ysz?, tak ci? pisz?...Drukuj

Tytu? innowacji pedagogicznej: Jak ci? s?ysz?, tak ci? pisz?...

Adresaci innowacji:

uczniowie klas VIa i VIb [a w latach nast?pnych-VIIa i VIIb oraz VIIIa i VIIIb]

Zaj?cia edukacyjne obj?te innowacj?:

j?zyk polski, ko?o polonistyczne

Planowany termin realizacji:

Wrzesie? 2019-czerwiec 2022

Cele ogólne innowacji:

  • Rozbudzanie zainteresowania uczniów j?zykiem ojczystym
  • Pog??bianie ?wiadomo?ci j?zykowej uczniów
  • Rozwijanie czynnego s?ownika ucznia
  • Kszta?cenie umiej?tno?ci poprawnego pisania i mówienia w j?zyku ojczystym
  • Doskonalenie praktycznych umiej?tno?ci j?zykowych, w tym ortograficznych i interpunkcyjnych
  • Doskonalenie umiej?tno?ci recytatorskich uczniów
  • Rozwijanie kreatywno?ci i postaw twórczych
  • Propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych

Opis innowacji:

Zaj?cia w ramach innowacji pedagogicznej, b?d? stawia? poprawno?? wypowiedzi ustnej jak i pisemnej  na pierwszym miejscu. Poruszona zostanie równie? kwestia czytelnictwa, poniewa? dzi?ki literaturze pi?knej, uczniowie wzbogac? swoje s?ownictwo i utrwal? poprawne wzorce j?zykowe. Dlatego te? podczas zaj?? b?dziemy czyta? fragmenty tekstów literackich, ?wiczy? odmian? trudnych wyrazów, utrwala? pisowni? nietypowych wyrazów tj. poszerza? znajomo?? zwi?zków frazeologicznych i przys?ów polskich. Ponadto zaproponuje si? uczniom ca?? gam? ró?nych zabaw j?zykowych i gier.

Rozwijanie wra?liwo?ci na kultur? j?zyka i promocja czytelnictwa przybiera? b?dzie ró?ne formy, poniewa? w ramach innowacji organizowane b?d? ró?ne konkursy: ortograficzne, krasomówcze, potyczki j?zykowe oraz konkursy pi?knego czytania.

Poruszane b?d? tre?ci z zakresu:

  • frazeologii: zwi?zki frazeologiczne
  • fleksji: odmiana przez przypadki trudnych rzeczowników ( w tym nazwisk),przymiotników, zaimków, liczebników, czasowników
  • sk?adni: prawid?owa budowa zda?
  • ortografii i interpunkcji
  • literatury pi?knej i j?zykoznawczej(wybrane utwory literackie i publicystyczne  [np. porady prof. Miodka, Bralczyka])

Formy realizacji:

  • Poprawno?? j?zykowa i stylistyczna wypowiedzi–korekta tekstu
  • Popularyzacja poprawnych zwrotów j?zykowych - gazetka ?cienna
  • Frazeologia:

   -kalambury - odgadywanie zwi?zków frazeologicznych, wyja?nianie ich znaczenia

   -konkursy na najciekawsze wypracowanie, np. charakteryzuj?ce zespó? klasowy z zastosowaniem zwi?zków frazeologicznych „ Mamy g?ow? na karku”

  • S?uchanie porad j?zykowych online polskich j?zykoznawców- prof. Bralczyka, prof. Miodka czy prof. Markowskiego
  • redagowanie artyku?ów na temat poprawnej polszczyzny, np. „ Wstyd nie odmienia? nazwisk”
  • „Czytanie ??czy pokolenia”- pi?kne czytanie wierszy i bajek dzieciom z przedszkola
  • Konkurs na najciekawsze opowiadanie, np. „Ksi??ka moim przyjacielem”-stworzenie zbioru opowiada?
  • „Jestem prezenterem telewizyjnym”- zapowiadanie wybranego programu
  • ?wiczenia ortograficzne w formie zabaw i gier dydaktycznych: krzy?ówki, labirynty, rebusy, zagadki, itp.
  • Rozwi?zywanie testów ortograficznych i poprawnej polszczyzny
  • Konkurs Czytelniczy „Mistrz pi?knego czytania”
  • Konkurs j?zykowy „Poznaj po s?owie, co kto ma w g?owie”
  • ,,Zielone ?wiat?o dla kultury j?zyka" – konkurs na najciekawszy plakat propaguj?cy kultur? j?zyka
  • Konkurs Ortograficzny „ I Ty mo?esz zosta? Mistrzem Ortografii”
  • Konkurs Recytatorski „ Magia polskiej poezji ”

 

Przewidywane efekty innowacji:

  • Zwi?kszenie ?wiadomo?ci kultury s?owa; poprawa w wypowiedziach ustnych i pisemnych
  • Pos?ugiwanie si? na co dzie? poprawn? polszczyzn?
  • Poszerzenie s?ownictwa uczniów o literackie wyra?enia oraz zwi?zki frazeologiczne
  • Stosowanie zwi?zków frazeologicznych i ?rodków j?zykowych( porównania, przeno?nie) w pracach pisemnych
  • Nabycie umiej?tno?ci poprawnej pisowni wyrazów

 

                                                                                                            Edyta Hany?-Prostak