Jak ci? s?ysz?, tak ci? pisz?...
- 22 listopad 2019
- Programy i projekty
- 1313 czytań
Tytu? innowacji pedagogicznej: Jak ci? s?ysz?, tak ci? pisz?...
Adresaci innowacji:
uczniowie klas VIa i VIb [a w latach nast?pnych-VIIa i VIIb oraz VIIIa i VIIIb]
Zaj?cia edukacyjne obj?te innowacj?:
j?zyk polski, ko?o polonistyczne
Planowany termin realizacji:
Wrzesie? 2019-czerwiec 2022
Cele ogólne innowacji:
- Rozbudzanie zainteresowania uczniów j?zykiem ojczystym
- Pog??bianie ?wiadomo?ci j?zykowej uczniów
- Rozwijanie czynnego s?ownika ucznia
- Kszta?cenie umiej?tno?ci poprawnego pisania i mówienia w j?zyku ojczystym
- Doskonalenie praktycznych umiej?tno?ci j?zykowych, w tym ortograficznych i interpunkcyjnych
- Doskonalenie umiej?tno?ci recytatorskich uczniów
- Rozwijanie kreatywno?ci i postaw twórczych
- Propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych
Opis innowacji:
Zaj?cia w ramach innowacji pedagogicznej, b?d? stawia? poprawno?? wypowiedzi ustnej jak i pisemnej na pierwszym miejscu. Poruszona zostanie równie? kwestia czytelnictwa, poniewa? dzi?ki literaturze pi?knej, uczniowie wzbogac? swoje s?ownictwo i utrwal? poprawne wzorce j?zykowe. Dlatego te? podczas zaj?? b?dziemy czyta? fragmenty tekstów literackich, ?wiczy? odmian? trudnych wyrazów, utrwala? pisowni? nietypowych wyrazów tj. poszerza? znajomo?? zwi?zków frazeologicznych i przys?ów polskich. Ponadto zaproponuje si? uczniom ca?? gam? ró?nych zabaw j?zykowych i gier.
Rozwijanie wra?liwo?ci na kultur? j?zyka i promocja czytelnictwa przybiera? b?dzie ró?ne formy, poniewa? w ramach innowacji organizowane b?d? ró?ne konkursy: ortograficzne, krasomówcze, potyczki j?zykowe oraz konkursy pi?knego czytania.
Poruszane b?d? tre?ci z zakresu:
- frazeologii: zwi?zki frazeologiczne
- fleksji: odmiana przez przypadki trudnych rzeczowników ( w tym nazwisk),przymiotników, zaimków, liczebników, czasowników
- sk?adni: prawid?owa budowa zda?
- ortografii i interpunkcji
- literatury pi?knej i j?zykoznawczej(wybrane utwory literackie i publicystyczne [np. porady prof. Miodka, Bralczyka])
Formy realizacji:
- Poprawno?? j?zykowa i stylistyczna wypowiedzi–korekta tekstu
- Popularyzacja poprawnych zwrotów j?zykowych - gazetka ?cienna
- Frazeologia:
-kalambury - odgadywanie zwi?zków frazeologicznych, wyja?nianie ich znaczenia
-konkursy na najciekawsze wypracowanie, np. charakteryzuj?ce zespó? klasowy z zastosowaniem zwi?zków frazeologicznych „ Mamy g?ow? na karku”
- S?uchanie porad j?zykowych online polskich j?zykoznawców- prof. Bralczyka, prof. Miodka czy prof. Markowskiego
- redagowanie artyku?ów na temat poprawnej polszczyzny, np. „ Wstyd nie odmienia? nazwisk”
- „Czytanie ??czy pokolenia”- pi?kne czytanie wierszy i bajek dzieciom z przedszkola
- Konkurs na najciekawsze opowiadanie, np. „Ksi??ka moim przyjacielem”-stworzenie zbioru opowiada?
- „Jestem prezenterem telewizyjnym”- zapowiadanie wybranego programu
- ?wiczenia ortograficzne w formie zabaw i gier dydaktycznych: krzy?ówki, labirynty, rebusy, zagadki, itp.
- Rozwi?zywanie testów ortograficznych i poprawnej polszczyzny
- Konkurs Czytelniczy „Mistrz pi?knego czytania”
- Konkurs j?zykowy „Poznaj po s?owie, co kto ma w g?owie”
- ,,Zielone ?wiat?o dla kultury j?zyka" – konkurs na najciekawszy plakat propaguj?cy kultur? j?zyka
- Konkurs Ortograficzny „ I Ty mo?esz zosta? Mistrzem Ortografii”
- Konkurs Recytatorski „ Magia polskiej poezji ”
Przewidywane efekty innowacji:
- Zwi?kszenie ?wiadomo?ci kultury s?owa; poprawa w wypowiedziach ustnych i pisemnych
- Pos?ugiwanie si? na co dzie? poprawn? polszczyzn?
- Poszerzenie s?ownictwa uczniów o literackie wyra?enia oraz zwi?zki frazeologiczne
- Stosowanie zwi?zków frazeologicznych i ?rodków j?zykowych( porównania, przeno?nie) w pracach pisemnych
- Nabycie umiej?tno?ci poprawnej pisowni wyrazów
Edyta Hany?-Prostak