Losowy obrazek

W Krainie SzachówDrukuj

KARTA INFORMACYJNA
 INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

W KRAINIE SZACHÓW

REALIZOWANEJ
W ZESPOLE PRZEDSZKOLNO-SZKOLNYM W KLUCZEWSKU

Tytu? i rodzaj innowacji pedagogicznej

„W Krainie Szachów”                                        Innowacja metodyczno- programowa

Informacje dotycz?ce innowacji pedagogicznej

Adresaci innowacji (klasa, grupa uczniów, itp)

Innowacja skierowana jest do uczniów klas I-IV (z mo?liwo?ci? rozszerzenia jej na ch?tnych uczniów klas V)

 

Planowany termin realizacji

wrzesie? 2021r.-stycze? 2022r.

Zaj?cia edukacyjne obj?te innowacj?

ko?o szachowe

Cele ogólne innowacji/programu autorskiego

Celem innowacji jest rozwijanie umiej?tno?ci matematycznych i szachowych, okre?lenia po?o?enia obiektów, orientacji i wyobra?ni przestrzennej, symetrii, logicznego my?lenia i korzystania z otrzymanych informacji oraz popularyzacji szachów, jako efektywnej formy rozwoju umys?owego i wy?onieniu szachistów.

 Zaj?cia te przyczyniaj? si? równie? do rozwoju umiej?tno?ci spo?ecznych, przestrzegania obowi?zuj?cych regu?, radzenia sobie z emocjami, cieszenia si? sukcesów swoich i innych, ale równie? z radzeniem sobie z pora?kami.

Umo?liwi wdr0?enie uczniów do czerpania przyjemno?ci i satysfakcji z wygranej.

Przyczyni si? do rozszerzenia oferty edukacyjnej oraz promocji szko?y.

Na czym polega nowatorstwo innowacji/programu autorskiego

Nowatorstwo polega na poznaniu przez uczniów zasad gry w szachy poprzez rozwi?zywanie zada? szachowych, gry i zabawy, rozgrywki, kolorowanki i opowiadania

Przewidywane efekty innowacji/programu autorskiego (np. dla uczniów, szko?y, nauczycieli..)

KORZY?CI P?YN?CE Z INNOWACJI

dla uczniów:

ñ — mo?liwo?? odkrywania swoich talentów ,

ñ — kszta?towanie i utrwalenie prawid?owych zachowa? (sportowa rywalizacja, zasady fair play),

ñ — poszerzenie w?asnych horyzontów my?lowych,

ñ — uzupe?nienie i poszerzenie wiedzy i umiej?tno?ci matematycznych i szachowych,

ñ — rozwijanie swoich zainteresowa?,

ñ - rozwijanie takich cech charakteru jak opanowanie, koncentracja, determinacja, cierpliwo??, wytrwa?o??, odwaga

ñ - wi?ksza motywacja do nauki,

 

dla nauczycieli:

ñ — mo?liwo?? pracy nowymi metodami z wykorzystaniem nowych form organizacyjnych,

ñ — poszerzenie swojego warsztatu pracy,

ñ — satysfakcja i zadowolenie z pracy,

ñ — zwi?kszenie swojego do?wiadczenia zawodowego,

ñ — realizacja swoich pasji,

ñ — podbudowanie swojego autorytetu,

ñ — ch?? dotrzymania kroku zmianom zachodz?cym w otoczeniu.

dla szko?y:

ñ — poprawa jako?ci pracy szko?y,

ñ — poszerzenie horyzontów my?lowych uczniów i wi?ksza motywacja do nauki,

ñ — poczucie zadowolenia ze zrobienia czego? wi?cej ni? przeci?tno??.

ñ -poszerzenie oferty edukacyjnej szko?y,

ñ -zaproponowanie uczniom alternatywnego sposobu sp?dzania wolnego czasu,

dla rodziców:

ñ — rado?? z wszechstronnego rozwoju dziecka,

ñ — zadowolenie dzieci.

Opis innowacji/programu autorskiego

Szachy s? dyscyplin? sportow? i gr? strategiczn?, która rozwija umiej?tno?ci matematyczne, kszta?ci pozytywne postawy spo?eczne i emocjonalne. Gra w szachy ma du?y wp?yw na ogólny rozwój intelektualny dzieci i m?odzie?y. Usprawnia logiczne i samodzielne my?lenie, a tym samym rozwija kreatywno?? m?odych ludzi i motywuje do samodzielnej pracy. Dziecko graj?c w szachy rozwija i ?wiczy wyobra?ni? przestrzenn?, która wp?ywa na: poprawn? koordynacj? ruchów, prawid?owe funkcjonowanie w przestrzeni, okre?lanie odleg?o?ci mi?dzy przedmiotami, stron ?wiata i kierunków itd. Poznaje praktyczne wykorzystanie geometrii, które w przysz?o?ci pomo?e mu na matematyce, fizyce, technice i geografii.

Gra w szachy ma równie? pozytywny wp?yw na kszta?towanie osobowo?ci i psychiki dzieci i m?odzie?y. Dzi?ki tej dyscyplinie m?ody cz?owiek rozwija takie cechy jak: opanowanie, koncentracja, determinacja, cierpliwo??, wytrwa?o??, odwaga. Ucze? poznaje sposoby radzenia sobie ze stresem i zm?czeniem, które bez w?tpienia przydadz? mu si? zarówno w nauce szkolnej, jak i doros?ym ?yciu.  Nabywa umiej?tno?? skutecznego dzia?ania pod presj? i nie poddawania si? nawet w najtrudniejszej sytuacji, co bez w?tpienia przyda mu si? podczas zdawania egzaminów.

Oprócz tego gra w szachy uczy graj?cego zdrowej rywalizacji, post?powania wed?ug zasad fair play i szacunku wobec przeciwnika.Ponadto szachy s? równie? gr?, rozrywk?, ?wietn? zabaw? i mog? sta? si? dla naszych uczniów pasj? i sposobem na ?ycie

Za?o?eniem innowacji „W Krainie Szachów” jest realizacja co tydzie? 1 godziny zaj?? szachowych. Zaj?cia te b?d? realizowane zale?nie od mo?liwo?ci podczas zaj?? pozalekcyjnych, ?wietlicowych lub podczas d?ugich przerw. W czasie ich trwania dzieci poznaj? zasady gry w szachy poprzez rozwi?zywanie zada? szachowych, gry i zabawy, rozgrywki, kolorowanki i opowiadania.

W obecnych czasach pandemii, gdzie dzieci maj? znacznie mniejszy kontakt z rówie?nikami i nauczycielami bardzo cz?sto czas zaj?? lekcyjnych jak i czas wolny sp?dzany jest w wirtualnej rzeczywisto?ci. Wszyscy wiemy, ?e zbyt d?ugie korzystanie z urz?dze? cyfrowych wp?ywa niekorzystnie na psychik? m?odego cz?owieka zatem ta innowacja ma wskaza? uczniom alternatyw? do ciekawego i po?ytecznego sp?dzania wolnego czasu bez urz?dze? cyfrowych w realnym ?wiecie

Formy i metody ewaluacji

Innowacj? opracowano tak, ?eby prowadzone zaj?cia by?y dla dzieci ciekawym sposobem sp?dzania czasu poza wirtualn? rzeczywisto?ci?, aby rozwija?y takie cechy charakteru i umiej?tno?ci, które s? wykorzystywane przez cz?owieka w ci?gu ca?ego ?ycia.

 Ewaluacja dotycz?ca atrakcyjno?ci i skuteczno?ci innowacji b?dzie realizowana na bie??co podczas prowadzonych zaj?? poprzez :

-rozmowy z uczniami na temat tego co im si? podoba?o w czasie zaj??,

-dostosowywanie rodzaju ?wicze? do zainteresowa? i mo?liwo?ci uczniów ujawnionych w czasie zaj??,

-realizacj? konkursu Ma?y Mistrz Szachów.

Finansowanie innowacji - w przypadku wymaganych dodatkowych ?rodków bud?etowych

 

Informacja o autorze/autorach innowacji

Imi? i nazwisko -

Zajmowane stanowisko w szkole/przedszkolu- stopie? awansu zawodowego

Ma?gorzata Lipniak – nauczycielka matematyki i informatyki,

Joanna Nowicka – wychowawca ?wietlicy,

Barbara Hyska -nauczycielka muzyki i plastyki,