W Krainie Szachów
- 02 październik 2021
- Programy i projekty
- 606 czytań
KARTA INFORMACYJNA
INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
W KRAINIE SZACHÓW
REALIZOWANEJ
W ZESPOLE PRZEDSZKOLNO-SZKOLNYM W KLUCZEWSKU
Tytu? i rodzaj innowacji pedagogicznej
„W Krainie Szachów” Innowacja metodyczno- programowa |
Informacje dotycz?ce innowacji pedagogicznej
Adresaci innowacji (klasa, grupa uczniów, itp) |
Innowacja skierowana jest do uczniów klas I-IV (z mo?liwo?ci? rozszerzenia jej na ch?tnych uczniów klas V)
|
Planowany termin realizacji |
wrzesie? 2021r.-stycze? 2022r. |
Zaj?cia edukacyjne obj?te innowacj? |
ko?o szachowe |
Cele ogólne innowacji/programu autorskiego |
Celem innowacji jest rozwijanie umiej?tno?ci matematycznych i szachowych, okre?lenia po?o?enia obiektów, orientacji i wyobra?ni przestrzennej, symetrii, logicznego my?lenia i korzystania z otrzymanych informacji oraz popularyzacji szachów, jako efektywnej formy rozwoju umys?owego i wy?onieniu szachistów. Zaj?cia te przyczyniaj? si? równie? do rozwoju umiej?tno?ci spo?ecznych, przestrzegania obowi?zuj?cych regu?, radzenia sobie z emocjami, cieszenia si? sukcesów swoich i innych, ale równie? z radzeniem sobie z pora?kami. Umo?liwi wdr0?enie uczniów do czerpania przyjemno?ci i satysfakcji z wygranej. Przyczyni si? do rozszerzenia oferty edukacyjnej oraz promocji szko?y. |
Na czym polega nowatorstwo innowacji/programu autorskiego |
Nowatorstwo polega na poznaniu przez uczniów zasad gry w szachy poprzez rozwi?zywanie zada? szachowych, gry i zabawy, rozgrywki, kolorowanki i opowiadania |
Przewidywane efekty innowacji/programu autorskiego (np. dla uczniów, szko?y, nauczycieli..) |
KORZY?CI P?YN?CE Z INNOWACJIdla uczniów: ñ — mo?liwo?? odkrywania swoich talentów , ñ — kszta?towanie i utrwalenie prawid?owych zachowa? (sportowa rywalizacja, zasady fair play), ñ — poszerzenie w?asnych horyzontów my?lowych, ñ — uzupe?nienie i poszerzenie wiedzy i umiej?tno?ci matematycznych i szachowych, ñ — rozwijanie swoich zainteresowa?, ñ - rozwijanie takich cech charakteru jak opanowanie, koncentracja, determinacja, cierpliwo??, wytrwa?o??, odwaga ñ - wi?ksza motywacja do nauki,
dla nauczycieli: ñ — mo?liwo?? pracy nowymi metodami z wykorzystaniem nowych form organizacyjnych, ñ — poszerzenie swojego warsztatu pracy, ñ — satysfakcja i zadowolenie z pracy, ñ — zwi?kszenie swojego do?wiadczenia zawodowego, ñ — realizacja swoich pasji, ñ — podbudowanie swojego autorytetu, ñ — ch?? dotrzymania kroku zmianom zachodz?cym w otoczeniu. dla szko?y: ñ — poprawa jako?ci pracy szko?y, ñ — poszerzenie horyzontów my?lowych uczniów i wi?ksza motywacja do nauki, ñ — poczucie zadowolenia ze zrobienia czego? wi?cej ni? przeci?tno??. ñ -poszerzenie oferty edukacyjnej szko?y, ñ -zaproponowanie uczniom alternatywnego sposobu sp?dzania wolnego czasu, dla rodziców: ñ — rado?? z wszechstronnego rozwoju dziecka, ñ — zadowolenie dzieci. |
Opis innowacji/programu autorskiego |
Szachy s? dyscyplin? sportow? i gr? strategiczn?, która rozwija umiej?tno?ci matematyczne, kszta?ci pozytywne postawy spo?eczne i emocjonalne. Gra w szachy ma du?y wp?yw na ogólny rozwój intelektualny dzieci i m?odzie?y. Usprawnia logiczne i samodzielne my?lenie, a tym samym rozwija kreatywno?? m?odych ludzi i motywuje do samodzielnej pracy. Dziecko graj?c w szachy rozwija i ?wiczy wyobra?ni? przestrzenn?, która wp?ywa na: poprawn? koordynacj? ruchów, prawid?owe funkcjonowanie w przestrzeni, okre?lanie odleg?o?ci mi?dzy przedmiotami, stron ?wiata i kierunków itd. Poznaje praktyczne wykorzystanie geometrii, które w przysz?o?ci pomo?e mu na matematyce, fizyce, technice i geografii.Gra w szachy ma równie? pozytywny wp?yw na kszta?towanie osobowo?ci i psychiki dzieci i m?odzie?y. Dzi?ki tej dyscyplinie m?ody cz?owiek rozwija takie cechy jak: opanowanie, koncentracja, determinacja, cierpliwo??, wytrwa?o??, odwaga. Ucze? poznaje sposoby radzenia sobie ze stresem i zm?czeniem, które bez w?tpienia przydadz? mu si? zarówno w nauce szkolnej, jak i doros?ym ?yciu. Nabywa umiej?tno?? skutecznego dzia?ania pod presj? i nie poddawania si? nawet w najtrudniejszej sytuacji, co bez w?tpienia przyda mu si? podczas zdawania egzaminów.Oprócz tego gra w szachy uczy graj?cego zdrowej rywalizacji, post?powania wed?ug zasad fair play i szacunku wobec przeciwnika.Ponadto szachy s? równie? gr?, rozrywk?, ?wietn? zabaw? i mog? sta? si? dla naszych uczniów pasj? i sposobem na ?ycieZa?o?eniem innowacji „W Krainie Szachów” jest realizacja co tydzie? 1 godziny zaj?? szachowych. Zaj?cia te b?d? realizowane zale?nie od mo?liwo?ci podczas zaj?? pozalekcyjnych, ?wietlicowych lub podczas d?ugich przerw. W czasie ich trwania dzieci poznaj? zasady gry w szachy poprzez rozwi?zywanie zada? szachowych, gry i zabawy, rozgrywki, kolorowanki i opowiadania. W obecnych czasach pandemii, gdzie dzieci maj? znacznie mniejszy kontakt z rówie?nikami i nauczycielami bardzo cz?sto czas zaj?? lekcyjnych jak i czas wolny sp?dzany jest w wirtualnej rzeczywisto?ci. Wszyscy wiemy, ?e zbyt d?ugie korzystanie z urz?dze? cyfrowych wp?ywa niekorzystnie na psychik? m?odego cz?owieka zatem ta innowacja ma wskaza? uczniom alternatyw? do ciekawego i po?ytecznego sp?dzania wolnego czasu bez urz?dze? cyfrowych w realnym ?wiecie |
Formy i metody ewaluacji |
Innowacj? opracowano tak, ?eby prowadzone zaj?cia by?y dla dzieci ciekawym sposobem sp?dzania czasu poza wirtualn? rzeczywisto?ci?, aby rozwija?y takie cechy charakteru i umiej?tno?ci, które s? wykorzystywane przez cz?owieka w ci?gu ca?ego ?ycia. Ewaluacja dotycz?ca atrakcyjno?ci i skuteczno?ci innowacji b?dzie realizowana na bie??co podczas prowadzonych zaj?? poprzez : -rozmowy z uczniami na temat tego co im si? podoba?o w czasie zaj??, -dostosowywanie rodzaju ?wicze? do zainteresowa? i mo?liwo?ci uczniów ujawnionych w czasie zaj??, -realizacj? konkursu Ma?y Mistrz Szachów. |
Finansowanie innowacji - w przypadku wymaganych dodatkowych ?rodków bud?etowych |
|
Informacja o autorze/autorach innowacji
Imi? i nazwisko - Zajmowane stanowisko w szkole/przedszkolu- stopie? awansu zawodowego |
Ma?gorzata Lipniak – nauczycielka matematyki i informatyki, Joanna Nowicka – wychowawca ?wietlicy, Barbara Hyska -nauczycielka muzyki i plastyki, |