E-podr?cznikDrukuj

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

E-PODR?CZNIK POMYS?EM NA NAUK?

AUTORZY :

mgr Agnieszka Herczy?ska, mgr Ma?gorzata Krzysztoszek

RODZAJ  INNOWACJI : metodyczna                         

CZAS TRWANIA INNOWACJI :  II semestr roku szkolnego 2015/2016,

DATA ROZPOCZ?CIA: 15.02.2016r.

DATA ZAKO?CZENIA: 30.05.2016r.

 

ZAKRES INNOWACJI:

Innowacj? zostan? obj?ci uczniowie klasy IV (23 uczniów) Szko?y Podstawowej w Kluczewsku. B?dzie ona wdra?ana w czasie zaj?? j?zyka polskiego, matematyki i zaj?? komputerowych zarówno podczas lekcji oraz na zaj?ciach pozalekcyjnych z tych przedmiotów w ramach  godzin z art.42 ust.2 pkt 2 Karty Nauczyciela. 

OSOBY WDRA?AJ?CA INNOWACJ?:

nauczyciel j?zyka polskiego – mgr Agnieszka Herczy?ska

nauczyciel matematyki i zaj?? komputerowych- mgr Ma?gorzata Krzysztoszek

ZA?O?ENIA:

G?ównym za?o?eniem innowacji jest nauka j?zyka polskiego, matematyki i zaj?? komputerowych dzi?ki znanym i lubianym przez uczniów narz?dziom takim jak komputer czy telefon, z praktycznym wykorzystaniem e-podr?czników.

 W dzisiejszym ?wiecie, w dobie komputerów, sta?ego ??cza internetowego, telefonów   i innych elektronicznych nowinek, coraz trudniej przekona? uczniów do tradycyjnej formy uczenia si?, która niejednokrotnie wydaje im si? nudna. Skoro dzieci ch?tnie korzystaj? z tych komunikacyjnych wynalazków, dlaczego nie wykorzysta? ich w procesie nauczania. Tym bardziej, ?e z  ?atwo?ci?   obs?uguj? ró?ne programy oraz dobrze orientuj? si? w?ród nowinek technologicznych. Po kilku lekcjach pokazowych z j?zyka polskiego, matematyki i zaj?? komputerowych z wykorzystaniem e-podr?czników i przeprowadzonych rozmowach z uczniami okaza?o si?, ?e s? oni zainteresowani nowym sposobem nauki. Staraj?c si? to wykorzysta? postanowi?y?my systematycznie prowadzi? lekcje, na których czwartoklasi?ci b?d? wykorzystywa? wybrane zadania zaproponowane  w e-podr?czniku. Multimedialne elementy lekcji wzbudz? ciekawo??, nawet tych najbardziej zniech?conych uczniów. U?wiadomi? im, ?e nauka mo?e by? przyjemno?ci?. Musz? tylko wiedzie?, gdzie szuka? potrzebnych materia?ów i jak z nich korzysta?.

 

MIEJSCE REALIZACJI: klasopracownia

Wyposa?ona w tablic? interaktywn? i zestaw komputerów z dost?pem do Internetu.

CELE INNOWACJI:

Celem g?ównym jest przyswajanie i efektywniejsze opanowanie materia?u z zakresu programowego klasy IV oraz zwi?kszenie motywacji do nauki poprzez wykorzystanie technologii komunikacyjno – informacyjnej. E-podr?czniki maj? by? narz?dziem u?atwiaj?cym osi?gniecie zamierzonego celu.

 

Cele szczegó?owe:

  • wykorzystanie e- podr?czników i Internetu do podniesienia efektywno?ci   kszta?cenia z  j?zyka  polskiego,  matematyki, zaj?? komputerowych;
  • samodzielne przyswajanie wiedzy  i umiej?tno?ci z j?zyka polskiego,   matematyki i zaj??   komputerowych:
  • kszta?towanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysi?ku  intelektualnego;
  • wdra?anie do systematycznego, celowego dzia?ania oraz dobrej organizacji  pracy;
  • przygotowanie do samodzielnego pog??biania wiedzy i szukania informacji;
  • aktywizowanie uczniów, zach?cania do wykazywania inicjatywy i realizowania  w?asnych pomys?ów;
  • kszta?towanie postawy wspó?dzia?ania zespo?owego i wzajemnej odpowiedzialno?ci;
  • podnoszenie ?wiadomo?ci edukacyjnej rodziców, dotycz?cej stosowania  e–podr?czników, jako narz?dzia pomocy dziecku w nauce j?zyka polskiego,  matematyki i zaj?? komputerowych;
  • doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela i podniesienie skuteczno?ci  kszta?cenia.

FORMY I METODY PRACY:

Metody pracy b?d? obejmowa?:

  • prac? z e-podr?cznikiem;
  • wyszukiwanie na stronach WWW informacji dotycz?cych ró?norodnych tematów i tre?ci;
  • wykorzystywanie audiobooków, e-booków, blogów, filmów wideo, prezentacji multimedialnych itp.;
  • korzystanie ze s?owników internetowych;
  • tworzenie plakatów
  • tworzenie prezentacji

Formy pracy: praca indywidualna, w parach oraz w grupach

?rodki dydaktyczne: tablica multimedialna, komputer, dost?p do Internetu, aparat fotograficzny, pendrive, CD

SPOSÓB REALIZACJI:

Realizacja innowacji odbywa? si? b?dzie w trakcie lekcji z j?zyka polskiego, matematyki i zaj?? komputerowych czwartoklasistów oraz w trakcie zaj?? pozalekcyjnych realizowanych w ramach godzin z art. 42 ust.2 pkt 2 Karty Nauczyciela.

Na realizacj? innowacji przewidziane jest pi?? godzin tygodniowo:

  • 2 godziny j?zyka polskiego;
  • 2 godziny matematyki;
  • 1 godzina zaj?? komputerowych;

W razie potrzeby ilo?? godzin mo?e by? odpowiednio zwi?kszona.

Nie wymagaj? one dodatkowych ?rodków bud?etowych.

PRZEWIDYWANE EFEKTY:

Uczniowie:

  • b?d? potrafili pos?ugiwa? si? nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
  • wybiórczo i odpowiedzialnie b?d? korzysta? z informacji umieszczonych w Internecie;
  • nabior? umiej?tno?ci wykorzystywania e-podr?czników  do nauki j?zyka polskiego, matematyki i zaj?? komputerowych;
  • poprzez TIK rozwin? zainteresowania i ch?? eksploracji zaproponowanych tematów lub konkretnych tematów wynikaj?cych z podstawy programowej, a b?d?cych tre?ciami e-podr?cznika ;
  • wy?wicz? umiej?tno?ci pracy w parach lub grupach.

Rodzice:

  • b?d? rozumieli potrzeb? korzystania przez uczniów z e-podr?czników i nowoczesnych technologii w nauce.

EWALUACJA:

Ewaluacja b?dzie przeprowadzona w formie:

  • obserwacji zachowa? ucznia;
  • oceny umiej?tno?ci pracy w grupie (obserwacja, wywiad);
  • prezentacji samodzielnie stworzonych prac ;
  • oceny poziomu wiadomo?ci i umiej?tno?ci uczniów;
  • oceny zastosowanej metody.

 

Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej

Innowacja pedagogiczna „E-podr?cznik  pomys?em na nauk?” by?a realizowana – zgodnie z za?o?eniami - w czasie zaj?? obowi?zkowych i pozalekcyjnych (w ramach godzin z art. 42, ust. 2, pkt. 2 Karty Nauczyciela) w okresie od 15 lutego do 30 maja 2016 roku.

Jej uczestnikami byli uczniowie klasy IV, do których by?a adresowana. G?ównym celem innowacji by?o przyswojenie i efektywniejsze opanowanie materia?u z zakresu  programowego klasy IV poprzez wykorzystanie technologii komunikacyjno – informacyjnej tj. pracy z e-podr?cznikiem.   
Zadania z e- podr?cznika wykonywane na tablicy multimedialnej wzbogaca?y przekaz dydaktyczny, wzbudza?y zainteresowanie uczniów tematem i zwi?ksza?y aktywno?? podczas lekcji, czego rezultatem jest podniesienie efektów kszta?cenia. E – podr?cznik pozwoli? na przeprowadzenie w ciekawy, interaktywny sposób zaj?? lekcyjnych. Zadania sk?adaj?ce si? z animacji d?wi?kowych komentarzy, mo?liwo?? podkre?lania wybranych tre?ci kolorami oraz zaznaczania lub przeci?gania dowolnych elementów umo?liwi?a przeprowadzenie ciekawych i interaktywnych ?wicze?, podczas których uczniowie ch?tnie i z du?ym zaanga?owaniem rozwi?zywali postawione zadania i problemy. E – podr?cznik oferowa? tak?e opcj? oceny poprawno?ci zadania rozwi?zanego przez ucznia, zatem weryfikacja odpowiedzi  dokonywana by?a na bie??co.

W trakcie realizacji innowacji omawiane by?y tre?ci programowe dotycz?ce nast?puj?cych zagadnie?:

J?ZYK POLSKI

W krainie ba?ni – uczniowie poznali s?ownictwo zwi?zane z teatrem, przygotowali w grupach afisz teatralny, potrafili wymieni? nazwiska znanych ba?niopisarzy i wskaza? na wybranym przyk?adzie cechy ba?ni.

Prawda i fantastyka w legendzie - uczniowie potrafili zdefiniowa? legend?, podawali jej przyk?ady i wskazywali cechy charakterystyczne dla tego gatunku.

Szko?a dawniej i dzi? - uczniowie potrafili zidentyfikowa? wypowied? jako tekst informacyjny, dowiedzieli si? jak dawniej wygl?da?a nauka i zabawa ich rówie?ników, tworzyli mapy poj??, opisywali obrazy.

Na tropie ortografii – uczniowie utrwalili i rozszerzyli umiej?tno?ci z zakresu nauki o j?zyku i ortografii.

W ?wiecie telewizji – uczniowie opracowywali w grupach zasady korzystania z ró?nych mediów, analizowali ich ofert?, prezentowali swój ulubiony program.

Jak budowa? zdania – uczniowie rozpoznawali podmiot i orzeczenie, rozró?niali i zapisywali zdania oznajmuj?ce, pytaj?ce i rozkazuj?ce, stosowali okre?lenia, aby wyd?u?y? zdanie.

Tworzenie prac pisemnych– uczniowie kszta?cili umiej?tno?? pos?ugiwania si? okre?lonymi formami wypowiedzi (opis, opowiadanie).

MATEMATYKA

Wielok?ty. Ko?a, okr?gi. Skala. - uczniowie rozpoznawali i nazywali kwadrat, prostok?t, ko?o, okr?g;  wskazywali na rysunku bok, wierzcho?ek, k?t oraz przek?tn? wielok?ta, a tak?e  ci?ciw?,  ?rednic?, promie? ko?a i okr?gu;  obliczali obwód wielok?ta o danych d?ugo?ciach boków;  obliczali rzeczywist? d?ugo??  odcinka, gdy dana jest jego d?ugo?? w skali, oraz d?ugo?? odcinka w skali, gdy dana jest jego rzeczywista d?ugo??.

 U?amki zwyk?e - uczniowie opisywali cz??? danej ca?o?ci za pomoc? u?amka; przedstawiali u?amki niew?a?ciwe w postaci liczby mieszanej i odwrotnie; rozszerzali, skracali oraz zaznaczali na osi liczbowej u?amki zwyk?e; porównywali u?amki zwyk?e o jednakowych mianownikach lub licznikach;  dodawali, odejmowali u?amki zwyk?e o mianownikach jedno lub dwucyfrowych, a tak?e liczby mieszane.

U?amki dziesi?tne – uczniowie zamieniali u?amki dziesi?tne na posta? zwyk?? i odwrotnie;  porównywali u?amki; dodawali, odejmowali u?amki dziesi?tne w pami?ci (w najprostszych

przyk?adach) oraz pisemnie (w trudniejszych przyk?adach).

 Pola figur – uczniowie obliczali pola: kwadratu, prostok?ta, wielok?ta przedstawionych na rysunku (w tym na w?asnym rysunku pomocniczym) oraz w sytuacjach praktycznych; stosowali jednostki pola: m2, cm2, km2, mm2, dm2, ar, hektar (bez zamiany jednostek w trakcie oblicze?). Wizualizacja poj?? matematycznych a tak?e nauczanie przez dzia?anie sprawi?a, ?e nauczane tre?ci by?y lepiej przyswajalne i d?u?ej pami?tane.

ZAJ?CIA KOMPUTEROWE

 Wyszukiwanie informacji w Internecie i korzystanie z nich - uczniowie wyszukiwali informacje w ró?nych ?ród?ach elektronicznych (s?owniki, encyklopedie i zasoby Internetu); selekcjonowali, porz?dkowali i gromadzili znalezione informacje; wykorzystywali komputer w procesie uczenia si? i poznawania ró?nych dziedzin wiedzy; korzystali z zasobów (s?owników, encyklopedii, sieci Internet) i programów multimedialnych (w tym programów edukacyjnych) z ró?nych przedmiotów i dziedzin wiedzy.

 Poczta elektroniczna i sieciowe pogaduszki - uczniowie komunikowali si? za pomoc? poczty elektronicznej, stosuj?c podstawowe zasady netykiety; korzysta z poczty elektronicznej przy realizacji projektów klasowych.

 Klawiatura zamiast pióra. Piszemy w MS Word – uczniowie umiej?tnie uruchamiali i korzystali z poznanych programów tj. edytorów tekstu; opracowywali za pomoc? komputera teksty (listy, og?oszenia, zaproszenia, ulotki, wypracowania),  stosuj?c podstawowe mo?liwo?ci edytora tekstu w zakresie  formatowania akapitu i strony; ??czyli grafik? z tekstem.

Formatowanie tekstu – uczniowie operowali palet? narz?dzi w edytorze tekstu: pisali teksty i umiej?tnie je formatowali; dobierali odpowiedni styl i wielko?? czcionki; kopiowali, wklejali, wycinali, przesuwali, wyrównywali zapisany tekst; projektowali dokument z tekstem i rysunkiem.

Korzy?ci wynikaj?ce z przeprowadzonej innowacji dla:

Efekty podj?tych dzia?a? dla:

 

uczniów

 

szko?y

 

nauczycieli

-potrafi? wykorzysta? e-podr?cznik i e-zasoby do  przyswajania i pog??biania wiedzy

-wzbogacenie oferty edukacyjnej szko?y (zaj?cia pozalekcyjne)

- samodzielnie rozwijaj? swoje umiej?tno?ci w zakresie wykorzystania TIK w nauczaniu

-s? bardziej zmotywowani do wi?kszego zaanga?owania si? w proces uczenia si?

-uatrakcyjnienie zaj?? lekcyjnych (wykorzystanie e-podr?cznika)

-uko?czyli kurs internetowy „Wykorzystanie e-podr?czników i e-zasobów w nauczaniu i uczeniu si?”

-znaj? strony internetowe specjalnie przygotowane do nauki j?zyka polskiego, matematyki i potrafi? z nich korzysta?

- budowanie pozytywnego wizerunku szko?y w?ród dzieci i rodziców (pozytywna opinia uczniów i rodziców na temat wykorzystania e-podr?cznika w nauczaniu)

-samodzielnie opracowali i opublikowali na stronie ORE przyk?adowy scenariusz zaj?? z wykorzystaniem e-podr?cznika na lekcji j?zyka polskiego i matematyki

-s? bardziej aktywni, wykazuj?  w?asn? inicjatyw?

-podniesienie jako?ci pracy szko?y (wyniki diagnozy)

-doskonal?  warsztat pracy nauczyciela

 

Ewaluacja innowacji odbywa?a si? na bie??co na podstawie analizy post?pów uczniów w nauce (klasówki, kartkówki, wypowiedzi ustne, aktywno?? itp.) oraz na podstawie sprawdzianu- diagnozy  z j?zyka polskiego i matematyki.

?redni wynik procentowy diagnozy na pocz?tku roku szkolnego z matematyki w klasie IV wyniós? 65%, a na koniec roku szkolnego 75%. Natomiast z j?zyka polskiego , w pa?dzierniku wyniós?  58% , a w maju 77%.

Wszystkie zadania z harmonogramu dzia?a? innowacji pedagogicznej „E – podr?cznik pomys?em na nauk?" zrealizowano zgodnie z wyznaczonym terminem, a oczekiwane efekty zosta?y osi?gni?te.  Przez ca?y  okres prowadzenia innowacji zauwa?y?y?my, ?e zadania, ?wiczenia z wykorzystaniem e-podr?cznika  by?y dla dzieci ?ród?em osi?gania sukcesów. Praca z e-podr?cznikiem pobudza?a ich aktywno?? , a rozwi?zywanie zada? na tablicy interaktywnej czy te? z komputerem sprawia?o przyjemno?? i satysfakcj?. Multimedialne elementy lekcji wzbudza?y ciekawo??, nawet tych najbardziej zniech?conych uczniów. U?wiadomi?y  tak?e, ?e nauka mo?e by? przyjemno?ci?.

Rekomendacje:

W nast?pnym roku szkolnym nadal kontynuowane b?d? zaj?cia z wykorzystaniem e-podr?cznika, a efekty naszych dzia?a?  zostan? przedstawione Radzie Pedagogicznej.

Agnieszka Herczy?ska i Ma?gorzata Krzysztoszek