E-podr?cznik
- 14 marzec 2016
- Uczniowie
- 5869 czytań
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
E-PODR?CZNIK POMYS?EM NA NAUK?
AUTORZY :
mgr Agnieszka Herczy?ska, mgr Ma?gorzata Krzysztoszek
RODZAJ INNOWACJI : metodyczna
CZAS TRWANIA INNOWACJI : II semestr roku szkolnego 2015/2016,
DATA ROZPOCZ?CIA: 15.02.2016r.
DATA ZAKO?CZENIA: 30.05.2016r.
ZAKRES INNOWACJI:
Innowacj? zostan? obj?ci uczniowie klasy IV (23 uczniów) Szko?y Podstawowej w Kluczewsku. B?dzie ona wdra?ana w czasie zaj?? j?zyka polskiego, matematyki i zaj?? komputerowych zarówno podczas lekcji oraz na zaj?ciach pozalekcyjnych z tych przedmiotów w ramach godzin z art.42 ust.2 pkt 2 Karty Nauczyciela.
OSOBY WDRA?AJ?CA INNOWACJ?:
nauczyciel j?zyka polskiego – mgr Agnieszka Herczy?ska
nauczyciel matematyki i zaj?? komputerowych- mgr Ma?gorzata Krzysztoszek
ZA?O?ENIA:
G?ównym za?o?eniem innowacji jest nauka j?zyka polskiego, matematyki i zaj?? komputerowych dzi?ki znanym i lubianym przez uczniów narz?dziom takim jak komputer czy telefon, z praktycznym wykorzystaniem e-podr?czników.
W dzisiejszym ?wiecie, w dobie komputerów, sta?ego ??cza internetowego, telefonów i innych elektronicznych nowinek, coraz trudniej przekona? uczniów do tradycyjnej formy uczenia si?, która niejednokrotnie wydaje im si? nudna. Skoro dzieci ch?tnie korzystaj? z tych komunikacyjnych wynalazków, dlaczego nie wykorzysta? ich w procesie nauczania. Tym bardziej, ?e z ?atwo?ci? obs?uguj? ró?ne programy oraz dobrze orientuj? si? w?ród nowinek technologicznych. Po kilku lekcjach pokazowych z j?zyka polskiego, matematyki i zaj?? komputerowych z wykorzystaniem e-podr?czników i przeprowadzonych rozmowach z uczniami okaza?o si?, ?e s? oni zainteresowani nowym sposobem nauki. Staraj?c si? to wykorzysta? postanowi?y?my systematycznie prowadzi? lekcje, na których czwartoklasi?ci b?d? wykorzystywa? wybrane zadania zaproponowane w e-podr?czniku. Multimedialne elementy lekcji wzbudz? ciekawo??, nawet tych najbardziej zniech?conych uczniów. U?wiadomi? im, ?e nauka mo?e by? przyjemno?ci?. Musz? tylko wiedzie?, gdzie szuka? potrzebnych materia?ów i jak z nich korzysta?.
MIEJSCE REALIZACJI: klasopracownia
Wyposa?ona w tablic? interaktywn? i zestaw komputerów z dost?pem do Internetu.
CELE INNOWACJI:
Celem g?ównym jest przyswajanie i efektywniejsze opanowanie materia?u z zakresu programowego klasy IV oraz zwi?kszenie motywacji do nauki poprzez wykorzystanie technologii komunikacyjno – informacyjnej. E-podr?czniki maj? by? narz?dziem u?atwiaj?cym osi?gniecie zamierzonego celu.
Cele szczegó?owe:
- wykorzystanie e- podr?czników i Internetu do podniesienia efektywno?ci kszta?cenia z j?zyka polskiego, matematyki, zaj?? komputerowych;
- samodzielne przyswajanie wiedzy i umiej?tno?ci z j?zyka polskiego, matematyki i zaj?? komputerowych:
- kszta?towanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysi?ku intelektualnego;
- wdra?anie do systematycznego, celowego dzia?ania oraz dobrej organizacji pracy;
- przygotowanie do samodzielnego pog??biania wiedzy i szukania informacji;
- aktywizowanie uczniów, zach?cania do wykazywania inicjatywy i realizowania w?asnych pomys?ów;
- kszta?towanie postawy wspó?dzia?ania zespo?owego i wzajemnej odpowiedzialno?ci;
- podnoszenie ?wiadomo?ci edukacyjnej rodziców, dotycz?cej stosowania e–podr?czników, jako narz?dzia pomocy dziecku w nauce j?zyka polskiego, matematyki i zaj?? komputerowych;
- doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela i podniesienie skuteczno?ci kszta?cenia.
FORMY I METODY PRACY:
Metody pracy b?d? obejmowa?:
- prac? z e-podr?cznikiem;
- wyszukiwanie na stronach WWW informacji dotycz?cych ró?norodnych tematów i tre?ci;
- wykorzystywanie audiobooków, e-booków, blogów, filmów wideo, prezentacji multimedialnych itp.;
- korzystanie ze s?owników internetowych;
- tworzenie plakatów
- tworzenie prezentacji
Formy pracy: praca indywidualna, w parach oraz w grupach
?rodki dydaktyczne: tablica multimedialna, komputer, dost?p do Internetu, aparat fotograficzny, pendrive, CD
SPOSÓB REALIZACJI:
Realizacja innowacji odbywa? si? b?dzie w trakcie lekcji z j?zyka polskiego, matematyki i zaj?? komputerowych czwartoklasistów oraz w trakcie zaj?? pozalekcyjnych realizowanych w ramach godzin z art. 42 ust.2 pkt 2 Karty Nauczyciela.
Na realizacj? innowacji przewidziane jest pi?? godzin tygodniowo:
- 2 godziny j?zyka polskiego;
- 2 godziny matematyki;
- 1 godzina zaj?? komputerowych;
W razie potrzeby ilo?? godzin mo?e by? odpowiednio zwi?kszona.
Nie wymagaj? one dodatkowych ?rodków bud?etowych.
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
Uczniowie:
- b?d? potrafili pos?ugiwa? si? nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
- wybiórczo i odpowiedzialnie b?d? korzysta? z informacji umieszczonych w Internecie;
- nabior? umiej?tno?ci wykorzystywania e-podr?czników do nauki j?zyka polskiego, matematyki i zaj?? komputerowych;
- poprzez TIK rozwin? zainteresowania i ch?? eksploracji zaproponowanych tematów lub konkretnych tematów wynikaj?cych z podstawy programowej, a b?d?cych tre?ciami e-podr?cznika ;
- wy?wicz? umiej?tno?ci pracy w parach lub grupach.
Rodzice:
- b?d? rozumieli potrzeb? korzystania przez uczniów z e-podr?czników i nowoczesnych technologii w nauce.
EWALUACJA:
Ewaluacja b?dzie przeprowadzona w formie:
- obserwacji zachowa? ucznia;
- oceny umiej?tno?ci pracy w grupie (obserwacja, wywiad);
- prezentacji samodzielnie stworzonych prac ;
- oceny poziomu wiadomo?ci i umiej?tno?ci uczniów;
- oceny zastosowanej metody.
Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej
Innowacja pedagogiczna „E-podr?cznik pomys?em na nauk?” by?a realizowana – zgodnie z za?o?eniami - w czasie zaj?? obowi?zkowych i pozalekcyjnych (w ramach godzin z art. 42, ust. 2, pkt. 2 Karty Nauczyciela) w okresie od 15 lutego do 30 maja 2016 roku.
Jej uczestnikami byli uczniowie klasy IV, do których by?a adresowana. G?ównym celem innowacji by?o przyswojenie i efektywniejsze opanowanie materia?u z zakresu programowego klasy IV poprzez wykorzystanie technologii komunikacyjno – informacyjnej tj. pracy z e-podr?cznikiem.
Zadania z e- podr?cznika wykonywane na tablicy multimedialnej wzbogaca?y przekaz dydaktyczny, wzbudza?y zainteresowanie uczniów tematem i zwi?ksza?y aktywno?? podczas lekcji, czego rezultatem jest podniesienie efektów kszta?cenia. E – podr?cznik pozwoli? na przeprowadzenie w ciekawy, interaktywny sposób zaj?? lekcyjnych. Zadania sk?adaj?ce si? z animacji d?wi?kowych komentarzy, mo?liwo?? podkre?lania wybranych tre?ci kolorami oraz zaznaczania lub przeci?gania dowolnych elementów umo?liwi?a przeprowadzenie ciekawych i interaktywnych ?wicze?, podczas których uczniowie ch?tnie i z du?ym zaanga?owaniem rozwi?zywali postawione zadania i problemy. E – podr?cznik oferowa? tak?e opcj? oceny poprawno?ci zadania rozwi?zanego przez ucznia, zatem weryfikacja odpowiedzi dokonywana by?a na bie??co.
W trakcie realizacji innowacji omawiane by?y tre?ci programowe dotycz?ce nast?puj?cych zagadnie?:
J?ZYK POLSKI
W krainie ba?ni – uczniowie poznali s?ownictwo zwi?zane z teatrem, przygotowali w grupach afisz teatralny, potrafili wymieni? nazwiska znanych ba?niopisarzy i wskaza? na wybranym przyk?adzie cechy ba?ni.
Prawda i fantastyka w legendzie - uczniowie potrafili zdefiniowa? legend?, podawali jej przyk?ady i wskazywali cechy charakterystyczne dla tego gatunku.
Szko?a dawniej i dzi? - uczniowie potrafili zidentyfikowa? wypowied? jako tekst informacyjny, dowiedzieli si? jak dawniej wygl?da?a nauka i zabawa ich rówie?ników, tworzyli mapy poj??, opisywali obrazy.
Na tropie ortografii – uczniowie utrwalili i rozszerzyli umiej?tno?ci z zakresu nauki o j?zyku i ortografii.
W ?wiecie telewizji – uczniowie opracowywali w grupach zasady korzystania z ró?nych mediów, analizowali ich ofert?, prezentowali swój ulubiony program.
Jak budowa? zdania – uczniowie rozpoznawali podmiot i orzeczenie, rozró?niali i zapisywali zdania oznajmuj?ce, pytaj?ce i rozkazuj?ce, stosowali okre?lenia, aby wyd?u?y? zdanie.
Tworzenie prac pisemnych– uczniowie kszta?cili umiej?tno?? pos?ugiwania si? okre?lonymi formami wypowiedzi (opis, opowiadanie).
MATEMATYKA
Wielok?ty. Ko?a, okr?gi. Skala. - uczniowie rozpoznawali i nazywali kwadrat, prostok?t, ko?o, okr?g; wskazywali na rysunku bok, wierzcho?ek, k?t oraz przek?tn? wielok?ta, a tak?e ci?ciw?, ?rednic?, promie? ko?a i okr?gu; obliczali obwód wielok?ta o danych d?ugo?ciach boków; obliczali rzeczywist? d?ugo?? odcinka, gdy dana jest jego d?ugo?? w skali, oraz d?ugo?? odcinka w skali, gdy dana jest jego rzeczywista d?ugo??.
U?amki zwyk?e - uczniowie opisywali cz??? danej ca?o?ci za pomoc? u?amka; przedstawiali u?amki niew?a?ciwe w postaci liczby mieszanej i odwrotnie; rozszerzali, skracali oraz zaznaczali na osi liczbowej u?amki zwyk?e; porównywali u?amki zwyk?e o jednakowych mianownikach lub licznikach; dodawali, odejmowali u?amki zwyk?e o mianownikach jedno lub dwucyfrowych, a tak?e liczby mieszane.
U?amki dziesi?tne – uczniowie zamieniali u?amki dziesi?tne na posta? zwyk?? i odwrotnie; porównywali u?amki; dodawali, odejmowali u?amki dziesi?tne w pami?ci (w najprostszych
przyk?adach) oraz pisemnie (w trudniejszych przyk?adach).
Pola figur – uczniowie obliczali pola: kwadratu, prostok?ta, wielok?ta przedstawionych na rysunku (w tym na w?asnym rysunku pomocniczym) oraz w sytuacjach praktycznych; stosowali jednostki pola: m2, cm2, km2, mm2, dm2, ar, hektar (bez zamiany jednostek w trakcie oblicze?). Wizualizacja poj?? matematycznych a tak?e nauczanie przez dzia?anie sprawi?a, ?e nauczane tre?ci by?y lepiej przyswajalne i d?u?ej pami?tane.
ZAJ?CIA KOMPUTEROWE
Wyszukiwanie informacji w Internecie i korzystanie z nich - uczniowie wyszukiwali informacje w ró?nych ?ród?ach elektronicznych (s?owniki, encyklopedie i zasoby Internetu); selekcjonowali, porz?dkowali i gromadzili znalezione informacje; wykorzystywali komputer w procesie uczenia si? i poznawania ró?nych dziedzin wiedzy; korzystali z zasobów (s?owników, encyklopedii, sieci Internet) i programów multimedialnych (w tym programów edukacyjnych) z ró?nych przedmiotów i dziedzin wiedzy.
Poczta elektroniczna i sieciowe pogaduszki - uczniowie komunikowali si? za pomoc? poczty elektronicznej, stosuj?c podstawowe zasady netykiety; korzysta z poczty elektronicznej przy realizacji projektów klasowych.
Klawiatura zamiast pióra. Piszemy w MS Word – uczniowie umiej?tnie uruchamiali i korzystali z poznanych programów tj. edytorów tekstu; opracowywali za pomoc? komputera teksty (listy, og?oszenia, zaproszenia, ulotki, wypracowania), stosuj?c podstawowe mo?liwo?ci edytora tekstu w zakresie formatowania akapitu i strony; ??czyli grafik? z tekstem.
Formatowanie tekstu – uczniowie operowali palet? narz?dzi w edytorze tekstu: pisali teksty i umiej?tnie je formatowali; dobierali odpowiedni styl i wielko?? czcionki; kopiowali, wklejali, wycinali, przesuwali, wyrównywali zapisany tekst; projektowali dokument z tekstem i rysunkiem.
Korzy?ci wynikaj?ce z przeprowadzonej innowacji dla:
Efekty podj?tych dzia?a? dla:
uczniów |
szko?y |
nauczycieli |
-potrafi? wykorzysta? e-podr?cznik i e-zasoby do przyswajania i pog??biania wiedzy |
-wzbogacenie oferty edukacyjnej szko?y (zaj?cia pozalekcyjne) |
- samodzielnie rozwijaj? swoje umiej?tno?ci w zakresie wykorzystania TIK w nauczaniu |
-s? bardziej zmotywowani do wi?kszego zaanga?owania si? w proces uczenia si? |
-uatrakcyjnienie zaj?? lekcyjnych (wykorzystanie e-podr?cznika) |
-uko?czyli kurs internetowy „Wykorzystanie e-podr?czników i e-zasobów w nauczaniu i uczeniu si?” |
-znaj? strony internetowe specjalnie przygotowane do nauki j?zyka polskiego, matematyki i potrafi? z nich korzysta? |
- budowanie pozytywnego wizerunku szko?y w?ród dzieci i rodziców (pozytywna opinia uczniów i rodziców na temat wykorzystania e-podr?cznika w nauczaniu) |
-samodzielnie opracowali i opublikowali na stronie ORE przyk?adowy scenariusz zaj?? z wykorzystaniem e-podr?cznika na lekcji j?zyka polskiego i matematyki |
-s? bardziej aktywni, wykazuj? w?asn? inicjatyw? |
-podniesienie jako?ci pracy szko?y (wyniki diagnozy) |
-doskonal? warsztat pracy nauczyciela |
Ewaluacja innowacji odbywa?a si? na bie??co na podstawie analizy post?pów uczniów w nauce (klasówki, kartkówki, wypowiedzi ustne, aktywno?? itp.) oraz na podstawie sprawdzianu- diagnozy z j?zyka polskiego i matematyki.
?redni wynik procentowy diagnozy na pocz?tku roku szkolnego z matematyki w klasie IV wyniós? 65%, a na koniec roku szkolnego 75%. Natomiast z j?zyka polskiego , w pa?dzierniku wyniós? 58% , a w maju 77%.
Wszystkie zadania z harmonogramu dzia?a? innowacji pedagogicznej „E – podr?cznik pomys?em na nauk?" zrealizowano zgodnie z wyznaczonym terminem, a oczekiwane efekty zosta?y osi?gni?te. Przez ca?y okres prowadzenia innowacji zauwa?y?y?my, ?e zadania, ?wiczenia z wykorzystaniem e-podr?cznika by?y dla dzieci ?ród?em osi?gania sukcesów. Praca z e-podr?cznikiem pobudza?a ich aktywno?? , a rozwi?zywanie zada? na tablicy interaktywnej czy te? z komputerem sprawia?o przyjemno?? i satysfakcj?. Multimedialne elementy lekcji wzbudza?y ciekawo??, nawet tych najbardziej zniech?conych uczniów. U?wiadomi?y tak?e, ?e nauka mo?e by? przyjemno?ci?.
Rekomendacje:
W nast?pnym roku szkolnym nadal kontynuowane b?d? zaj?cia z wykorzystaniem e-podr?cznika, a efekty naszych dzia?a? zostan? przedstawione Radzie Pedagogicznej.
Agnieszka Herczy?ska i Ma?gorzata Krzysztoszek